Sejarah Kertas 2
SEJARAH TINGKATAN 4
SOALAN DAN JAWAPAN
Tajuk : Tamadun Mesir Purba
Soalan Struktur
Tamadun Mesir yang dianggap sebagai “anugerah daripada Sungai Nil” berkembang dengan ciri-ciri tersendiri dan tanda kewujudan tamadun yang agung itu dapat dihayati melalui tinggalan warisan serta khazanah bangsanya.
(a) Apakah sebab Tamadun Mesir Purba dianggap sebagai “anugerah daripada Sungai Nil” ?
(Ruj : Buku Teks Sejarah Tingkatan Empat ms. 17)
o Tamadun Mesir lahir di lembah ini
o Limpahan air sungai Nil menukar bentuk bumi yang tandus kepada kawasan yang subur o Lanar yang dibawa membentuk delta yang subur
o Delta sesuai untuk kegiatan pertanian o Delta sesuai untuk petempatan kekal
[5 x 1m = Mak. 2 markah]
(b) Sebutkan amalan kepercayaan masyarakat Mesir Purba ?
(Ruj : Buku Teks Sejarah Tingkatan Empat ms.20)
o Percaya kepada konsep politeisme
o Tuhan orang Mesir dikaitkan dengan unsur alam o Mempercayai kehidupan selepas mati
o Mayat disimpan dan dijaga dengan baik
o Keperluan selepas mati ditanam bersama mayat o Mayat disolek dan dipakaikan alat kebesaran
[6 x 1m = Mak. 3 markah]
(c) Nyatakan sistem pendidikan dalam tamadun Mesir Purba
(Ruj : Buku Teks Sejarah Tingkatan Empat ms. 22)
o Pendidikan dikhususkan kepada anak golongan atasan
o Kanak-kanak diberi pendidikan sejak kecil
o Pendidikan diletakkan di bawah pentadbiran kerajaan
o Pendidikan dijalankan oleh rumah ibadat
o Pendidikan bertujuan untuk melahirkan pegawai terlatih
o Ilmu yang diajar ialah geometri, matematik dan sains
[6 x 1m = Mak. 3 markah]
(d) Berikan kejayaan-kejayaan yang dicapai oleh masyarakat Mesir Purba hasil penguasaan mereka dalam bidang matematik dan astronomi ?
(Ruj : Buku Teks Sejarah Tingkatan Empat ms. 22)
o Dapat mengawal banjir sungai Nil o Mencipta sistem pengairan
o Menukar kawasan padang pasir menjadi kawasan pertanian
o Memperkenalkan kalendar 365 hari berdasarkan 12 bulan setahun
[4 x 1m = Mak. 2 markah]
Soalan Esei
(a) Huraikan struktur pemerintahan dan pentadbiran kerajaan Mesir Purba.
(Ruj : Buku Teks Sejarah Tingkatan Empat ms.19 - 20)
- Firaun - Sistem pemerintahan diterajui oleh Firaun.
- Pemerintah - Firaun menjadi ketua pemerintah
- Ketua - Firaun menjadi ketua pendeta, ketua hakim dan ketua pahlawan
- Bantu - Firaun dibantu oleh golongan bangsawan, rahib dan jurutulis.
- Pentadbiran - Golongan bangsawan menjalankan pentadbiran, menjaga keamanan dan menguruskan
- pengagihan bekalan makanan
- Bangsawan - Golongan bangsawan terdiri daripada pegawai, penasihat dan gabenor wilayah
- Rahib - Rahib menguruskan hal keagamaan
- Jurutulis - Jurutulis membantu pentadbiran dengan menulis rekod kerajaan
[8 x 2m = Mak. 8 markah]
(b) Nyatakan sumbangan utama tamadun Mesir Purba kepada ketamadunan manusia.
(Ruj : Buku Teks Sejarah Tingkatan Empat ms. 21 - 22)
- Piramid - Dalam senibina piramid
- Batu-bata - Teknik pembinaan bangunan menggunakan batu-bata
- Kertas - Penciptaan kertas daripada pokok papyrus untuk menulis
- Rekod - Penyimpanan rekod menggunakan kertas
- Tulisan - Menggunakan tulisan yang cantik sebagai suatu hasil seni
- Rendah - Memulakan pendidikan di peringkat umur yang rendah
- Urus - Sistem pendidikan diuruskan oleh rumah ibadat
- Kerajaan - Sistem pendidikan diletakkan di bawah pentadbiran kerajaan
- Pegawai - Sistem pendidikan bertujuan melahirkan pegawai kerajaan terlatih
- Ajar - Pengajaran ilmu geometri, matematik dan sains dalam pendidikan
- Mumia - Memumiakan mayat
- Banjir - Pengawalan banjir menggunakan ilmu matematik
- Pengairan - Penciptaan sistem pengairan
- Tebus guna - Menebus guna kawasan padang pasir menjadi kawasan pertanian
- Kalendar - Memperkenalkan kalendar 365 hari dalam setahun
[15 x 2m = Mak. 12 markah]
0 comments:
Post a Comment