TINGKATAN 3
Bagi memudahkan urusan adik-adik pelajar menyiapkan tugasan PBS Sains Tingkatan 3, terutamanya bagi Band 6, maka saya kumpulkan kesemua tajuk di sini. Ada 9 tugasan Band 6 yang perlu disiapkan untuk tingkatan 3. Entri ini lengkap dengan soalan dan juga senarai semak bagi membantu adik-adik pelajar memahami kehendak tugasan dan juga lengkap beserta contoh. Semoga menjadi panduan yang berguna dan dimanfaatkan oleh kita bersama. Sila SHARE dengan kawan-kawan lain juga ya! Rujuk juga dari masa ke semasa bagi update terkini.. ;)
B6D1E1
membina model sistem respirasi manusia untuk menunjukkan proses tarikan dan hembusan nafas
B6D2E1
Pembentangan hasil buku skrap dalam pelbagai bentuk persembahan bertajuk “Kepentingan sistem respirasi yang sihat”:
B6D3E1
Pembentangan hasil penulisan artikel dalam pelbagai bentuk persembahan mengenai:
B6D4E1
Membuat pembentangan dalam pelbagai bentuk persembahan mengenai:
B6D5E1
Memberi ceramah atau membahaskan mengenai:
B6D6E1
Membuat pembentangan risalah yang dihasilkan mengenai PETROSAINS/ Planetarium/ Pusat Sains Negara/ Loji Penapisan Minyak
atau
Membuat pembentangan risalah yang dihasilkan mengenai
Sifat dan kegunaan pelbagai pecahan petroleum.
Sumbangan petroleum dan gas asli kepada pembangunan ekonomi negara; dan
Penggunaan yang cekap petroleum dan sumber bahan api semula jadi yang lain
B6D7E1
Mereka cipta peralatan menggunakan tenaga alternatif
B6D8E1
Memberi ceramah mengenai:
langkah keselamatan yang perlu diambil apabila menggunakan elektrik.
memerihal langkah yang perlu diambil apabila berlakunya kemalangan yang melibatkan elektrik,
mewajarkan keperluan adanya langkah-langkah keselamatan dan ciri-ciri keselamatan di rumah bagi mengelakkan kemalangan elektrik
atau
Memberi ceramah mengenai:
Aktiviti yang menyebabkan pembaziran elektrik.
Memerihal cara memulihara elektrik.
Mewajarkan keperluan memuliharaelektrik.
meramal masalah yang akan dihadapi oleh negara jika berlakunya kekurangan elektrik.
B6D9E1
Membuat pembentangan hasil penulisan kreatif (sajak/ syair/ puisi/ pantun /lirik lagu/lirik nasyid/ dll ) mengenai:
keunikan, ketertiban, keindahan dan keharmonian alam semesta sebagai satu tanda keagungan Tuhan
TINGKATAN 2
Bagi memudahkan lagi urusan adik-adik pelajar menyiapkan tugasan PBS Sains Tingkatan 2, terutamanya bagi Band 6, maka saya kumpulkan kesemua tajuk di sini. Ada lengkap soalan dan juga senarai semak bagi membantu adik-adik pelajar memahami kehendak tugasan dan juga lengkap beserta contoh. Semoga menjadi panduan yang berguna dan dimanfaatkan oleh kita bersama. Sila SHARE dengan kawan-kawan lain juga ya! Rujuk juga dari masa ke semasa bagi update terkini.. ;)
Pembentangan hasil buku skrap mengenai alat teknologi yang sesuai untuk mengatasi masalah had deria penglihatan dan pendengaran.
ARAHAN:
1. Anda diminta untuk menyediakan buku skrap mengenai alat teknologi yang sesuai untuk mengatasi masalah had deria penglihatan dan pendengaran.
2. Pastikan dalam buku skrap itu mengandungi sekurang-kurangnya 4 atau lebih gambar alat teknologi bagi setiap had deria (penglihatan dan pendengaran).
3. Tempoh yang diberikan untuk menyiapkan buku skrap adalah selama seminggu. Anda perlu membentangkan hasil kerja di dalam kelas.
2. B6D2E1
Pembentangan hasil penulisan ”makanan dan amalan pemakanan” dalam pelbagai bentuk persembahan berkaitan:
• kepentingan makan makanan berkhasiat
• mempraktikkan amalan pemakanan yang betul
• mewajarkan pengagihan makanan kepada yang kurang bernasib baik/ memerlukan
#Ada 4 bentuk. Boleh pilih salah satu / mengikut arahan guru.
B6D2E1 (Bentuk A)
Anda perlu melibatkan diri di dalam pameran Sains sempena minggu Sains dan Matematik. Sila sediakan bahan untuk pameran Sains Tingkatan 2 berkaitan salah satu tajuk berikut :
• Kepentingan makan makanan berkhasiat
• Mempraktikkan amalan pemakanan yang betul
• Mewajarkan pengagihan makanan kepada yang kurang bernasib baik/ memerlukan
Anda boleh membuat persembahan pameran secara persembahan ‘powerpoint’, poster atau rekacipta bahan seperti piramid makanan, roda putaran makanan seimbang dan sebagainya mengikut kreativiti anda. Anda diberi masa selama 2 minggu untuk menyediakan bahan.
Aktiviti ini juga boleh dijalankan untuk menyediakan bahan berkaitan Sains untuk diletakkan di dalam kelas atau makmal.
Ujian SEGAK diadakan untuk mengesan kesihatan fizikal murid sepanjang perkembangan mereka di sekolah menengah. Ujian ini juga dibuat setelah berlaku masalah obesiti di kalangan murid.
Tuliskan karangan berkaitan amalan pemakanan yang betul untuk mengelak obesiti di kalangan murid.
Karangan anda hendaklah mengandungi
- maksud obesiti dan gizi seimbang.
- punca obesiti
- langkah-langkah mengelak obesiti
- kesimpulan.
Karangan anda hendaklah melebihi 250 patah perkataan. Karangan terbaik akan dipersembahkan di dalam kelas.
Pada tahun 1845, pernah berlaku kejadian Kebuluran Terbesar Dunia yang berlaku di negara Ireland. Jalankan kajian berkaitan kebuluran dan hasilkan sebuah laporan berkaitan masalah kebuluran. Nyatakan langkah-langkah untuk mengatasi kebuluran daripada berlaku kembali dan pengajaran daripada kejadian kebuluran yang telah berlaku.
Anda seorang ahli pemakanan. Bentukkan jadual menugizi seimbang sehari untuk rakan sebaya. Nyatakan kelas-kelas makanan bagi setiap menu yang dipilih. Jadual ini perlu dibentangkan di dalam kelas mengikut kreativiti anda.
Anda perlu menghasilkan risalah mengenai kepentingan interaksi dalam ekosistem dan membentangkan hasilnya kepada kelas dalam bentuk forum.
Kandungan risalah perlu merangkumi aspek seperti di bawah:
- Kepentingan interaksi antara organisma hidup dan persekitaran.
- Menjelaskan kebaikan dan keburukan kawalan biologi dalam pertanian.
- Menghuraikan kepentingan fotosintesis dalam mengekalkan ekosistem seimbang.
Membuat pembentangan dalam pelbagai bentuk persembahan berkaitan:
· Pencemaran air
· Pengawalan
· Pembersihan
· Cara penjimatan penggunaannya
1. Anda dikehendaki mengumpul maklumat tentang kesan pencemaran air ke atas benda hidup, cara mengawal pencemaran air, cara memulihara dan memelihara kualiti air dan cara penjimatan penggunaan air dalam satu minggu.
2. Satu pelan tindakan aktiviti pengumpulan maklumat diperlukan
2. Satu pelan tindakan aktiviti pengumpulan maklumat diperlukan
3. Membuat pembentangan dalam pelbagai bentuk persembahan (Eg: Power point, Model, Video, Ekspo dan lain-lain)
1. Anda dikehendaki untuk membina model permainan dengan mengambil kira konsep kestabilan dengan menggunakan bahan-bahan terbuang sahaja.
2. Anda dibenarkan membuat rujukan dari internet dan media bercetak.
3. Laporan anda hendaklah mengandungi :
a. Bahan-bahan yang digunakan,
b. Langkah-langkah pembinaan
d. Gambarajah
4. Pelajar perlu membentangkan hasil kerja di hadapan kelas.
5. Tempoh waktu yang diberikan untuk menyiapkan tugasan ialah selama 1 minggu.
1. Pelajar dikehendaki untuk membina model yang menggunakan prinsip tuas.
2. Anda dibenarkan membuat rujukan dari internet dan media bercetak.
3. Pelajar membentangkan hasil kerja di hadapan kelas.
4. Tempoh waktu yang diberikan untuk menyiapkan tugasan ialah selama 1 minggu.
TINGKATAN 1
Bagi memudahkan urusan adik-adik pelajar menyiapkan tugasan PBS Sains Tingkatan 1, terutamanya bagi Band 6, maka saya kumpulkan kesemua tajuk di sini. Ada 7 tugasan Band 6 yang perlu disiapkan untuk tingkatan 1. Entri ini lengkap dengan soalan dan juga senarai semak bagi membantu adik-adik pelajar memahami kehendak tugasan dan juga lengkap beserta contoh. Semoga menjadi panduan yang berguna dan dimanfaatkan oleh kita bersama. Sila SHARE dengan kawan-kawan lain juga ya! Rujuk juga dari masa ke semasa bagi update terkini.. ;)
B6D1E1
Membahaskan masalah yang mungkin timbul sekiranya unit piawai tidak digunakan melalui pelbagai bentuk komunikasi
B6D2E1
Membincangkan mengenai mengapa manusia adalah organisma yang kompleks dalam pelbagai bentuk persembahan
B6D3E1
Membuat penyelesaian masalah dengan mengaplikasikan konsep ketumpatan dan timbul tenggelam dalam bentuk prototaip
B6D4E1
membuat pembentangan dalam pelbagai bentuk persembahan mengenai :
kepentingan pemeliharaan dan pemuliharaan alam sekitar
amalan guna semula dan kitar semula bahan
kepentingan memulihara sumber tenaga
penggunaan dan pengurusan sumber tenaga yang cekap
B6D5E1
membuat pembentangan dalam pelbagai bentuk persembahan mengenai :
pencemaran udara
kesan pencemaran udara
cara mengekalkan udara supaya bersih dan
B6D6E1
menjelaskan melalui penulisan kreatif mengenai :
mengapa kita perlu memulihara sumber tenaga,
cadangan tentang cara-cara penggunaan tenaga secara cekap
B6D7E1
menghuraikan dalam pelbagai bentuk persembahan bagi beberapa penyelesaian masalah mengenai prinsip pengembangan dan pengecutan jirim dalam kehidupan harian
0 comments:
Post a Comment